Brotårnets Øje er en del af et kunstnerisk projekt, som Jacob Surland arbejdede meget intenst med i 2020 og 2021 under overskriften Visionografi og stadigt arbejder med. Det går ud på, at man tager et billede i neutralt lys og bagefter, altså efter at man har taget billedet, så tager man kontrol over scenen og lægger sit lys på. Lyset lægges på ved at bruge computeren og Photoshop.
Det er en kombination af en meget teknisk måde og en meget malerisk måde at tilgå billedredigering og det kræver meget forståelse for lys for, at kan lægge lys på, så der bevares noget troværdighed. Men det er også teknisk svært, så det kræver også tekniske evner og en sans for detaljer. Både Jacob Surland og Karen Vesterager råder over alle disse kompetencer og det er noget af det, som gør, at deres værker skiller sig ud fra mængden.
Brotårnets Øje er at regne for et af Jacob Surlands hovedværker.
Brotårnets Øje er tæt på udsolgt. Der er to værker tilbage i størrelsen:
H: 113cm x B: 75cm med snedkerbygget ramme i valnød.
Det sidste værk er et “Collector’s Artwork” og størrelsen på det er ikke besluttet endnu.
Kontakt Galleri København hvis det har interesse.
Bagom kunstværket
Jeg kalder det her billede for “Brotårnets Øje”, fordi jeg synes at det ligenede et øje da jeg sad og lavede billedet.
Da jeg begyndte at udstille billedet, sagde folk, at det ligner en elefant og andre sagde at det lignede en hval. Og det kan jeg jo godt se.
For mig er billedet en del af et kunstprojekt Visionografi. Visionografi er normalt sort-hvide billeder, men jeg valgt her at “slå farverne til igen” og fik således et helt andet udtryk end det sort-hvide billede. På den måde blev det en milepæl, der åbnede dørene til en ny verden.
I dag laver jeg sjældent de helt rene visionografiske værker, men trækker på rigtigt mange elementer fra Visionografien. F.eks. de med at tage kontrol over scenen EFTER man har taget billedet.