Surland & Vesteragers kunstværker afsøger spændet mellem fotografiet og maleriet. De er optaget af at undersøge hvor meget der skal til, for at beskueren bliver i tvivl om, hvorvidt det er et fotografi eller et maleri. Hvor langt kan de gå, hvor folk visuelt accepter deres illusioner? Hvor meget kan et foto bearbejdes før det ikke er et fotografi mere?
”Det er som at stå der selv” eller ”Det er mere virkeligt end virkeligheden” siger folk ofte, men deres værker er faktisk ikke repræsentationer af virkeligheden. Fotografiet opfattes ofte som et sandhedsvidne, men det er det ikke i Surland & Vesterager’s verden. De bruger deres digitale pensler til at skabe fortolkninger af verden, med fotografiet som base.
I deres værker kommer alle detaljerne fra fotografiet, men det gør stemningen ikke. Den har de selv skabt. De maler lys og farver med deres digitale tegneplade og skaber en stemning, som ikke er i de fotografier de har taget.
De teknikker de bruger, minder meget om de principper som pionerfotografen Ansel Adams gjorde til en kunstform i 1920’erne og 1930’erne i mørkekammeret. De gør det bare digitalt og det digitale mørkekammer har mange flere muligheder end det analoge. Muligheder som Surland & Vesterager udnytter fuldt ud.
Ægteparret Jacob Surland & Karen Vesterager er bosat i Roskilde. De blev opdaget i 2014 af den canadiske gallerist Mona Youssef, som de har udstillet med internationalt på bl.a. Art Monaco, Montreux Art Gallery og Art Shopping at Carrousel du Louvre. I 2017 blev de optaget på den kuraterede udstilling Florence Biennale og de har vundet flere forskellige priser i både ind- og udland.